Interviews

In gesprek met Nederland’s grootste vliegopleider


Ooit gedacht dat Nederland’s eerste en nog altijd grootste vliegopleiding in Arnhem gevestigd is? Al vanaf 2003 runnen Robin Schoot en Niko Gerrits vanuit Facility Point Arnhem de vliegschool Orbit Groundschool BV. Robin vertelt wat het geheim is achter dit succesvolle trainingsinstituut.

Succesvol zijn, hoe doe je dat?, vroeg ik hem. Het antwoord luidt: door flexibel en innovatief te zijn. Het lijkt een voor de hand liggend antwoord, maar al pratende kom ik erachter dat deze kernwaarden wel degelijk het bedrijf gebracht hebben tot waar het nu staat en dat deze instelling hen nog ver zal brengen.

Examencentrum voor piloten
Ooit is het bedrijf begonnen met het verzorgen van distance learning vliegopleidingen voor particulieren, met daarbij een verplichte klassikale component. Later groeide dat uit naar maatwerk voor diverse vliegmaatschappijen, waaronder Transavia, en voor het Ministerie van Defensie. Kwaliteit, service, betrokkenheid, toewijding, persoonlijke aandacht, nazorg… dit alles heeft er toe geleid dat Orbit Groundschool uitgegroeid is tot een officieel Europees erkend examencentrum voor piloten met sport- of beroepsbrevetten.
Het team is nog steeds bescheiden van omvang: naast Robin en Niko is er freelance ondersteuning voor de coördinatie van examens en ook is er management- en bureauondersteuning geregeld. Er wordt gewerkt met een kwalitatief hoogwaardig netwerk van docenten, die op afroep ingezet worden.

Het felbegeerde papiertje
De opleidingen staan internationaal hoog aangeschreven en zowel particuliere kandidaten als piloten in dienstbetrekking weten, al dan niet via hun werkgever, hun weg te vinden naar dit Arnhemse bedrijf voor het felbegeerde papiertje. Mond-tot-mondreclame is de belangrijkste verkooptool. Ter illustratie vertelt Robin dat er nu nog steeds kandidaten komen uit het buitenland voor de zogeheten License Conversion. Dit principe, ook wel EASA Conversion genoemd, is relevant voor buitenlandse piloten die bijgeschoold of omgeschoold willen worden en in het bezit wensen te komen van Europees erkende vliegpapieren. Dat staat namelijk goed op je CV. Dit dateert uit de tijd dat Orbit vlieglessen verzorgde voor de Kazachstaanse vliegmaatschappij, die destijds onder Amerikaans management draaide. Niet in de laatste plaats om imago-redenen wilde het management dat al haar piloten, naast hun eigen nationale papieren, ook de Europese brevetten haalden. Nu, jaren later, komen er nog steeds aanvragen voor bijscholing uit verschillende landen binnen. Naast opleiding en examinering helpt Orbit internationale kandidaten ook op weg met vragen over hun reis naar en verblijf in Arnhem. Zij is volledig ingesteld op ontvangst en hospitality voor deze groep buitenlandse studenten, maar ontvangt daarnaast ook nog altijd veel aanvragen van Nederlandse piloten in spé, die bijvoorbeeld een Cessna willen leren besturen.

Achter de schermen
De medehuurders van Facility Point weten het inmiddels wel. Eens per maand worden in het pand examens afgenomen. Dat levert altijd wat extra drukte op in het business center en er zijn meerdere talen hoorbaar. Vanwege de erkenning als officieel examencentrum hangen daar natuurlijk de nodige regels aan. Voor dit doel beschikt Orbit over eigen examenmeubilair, dat opgeslagen ligt in een ruimte binnen Facility Point. IL&T, de Nederlandse instantie die toeziet op naleving van de wetgeving, houdt het nauwlettend in de gaten.

Facility Point Arnhem
Orbit is blij met haar domicilie in Facility Point. In overleg blijkt altijd veel mogelijk. Jeroen Tolmeijer en zijn team denken in termen van oplossing; of het nu gaat om de indeling van examenruimten of, zoals recentelijk vanwege de interne verbouwing, het verzoek om een extra tussenwandje of een laminaatvloer. Dat wordt op prijs gesteld. Naast de kantoorruimte maakt Orbit ook gebruik van de receptiediensten en van de opslagmogelijkheden voor het examenmeubilair en de lespakketten. Ooit heeft Orbit zelfs een kantoorruimte omgebouwd tot cockpit, die als simulator gebruikt werd voor selectie en training. Piloten konden opstijgen van en landen op iedere luchthaven in de wereld, ieder detail was bijzonder realistisch nagebouwd. Een aantal jaren geleden is tot ontmanteling ervan besloten om de kwaliteit van de hoofdactiviteit te kunnen waarborgen. Het is wel illustratief voor de vooruitstrevendheid van Orbit en voor de flexibiliteit die vanuit Facility Point geboden wordt om mee te gaan in de plannen van de ondernemers. Of het nu om expansie gaat of om noodgedwongen reductie, Facility Point laveert mee. De korte huurtermijnen maken het mogelijk om het aantal vierkante meters mee te laten deinen op de business. Dat geeft comfort, zo ook in roerige tijden als deze.

Corona
Nu de internationale vliegwereld op z’n gat ligt, is het op z’n zachtst gezegd hoogstwaarschijnlijk dat er veranderingen gaan komen. Wat gebeurt er met de vraag naar piloten? Gaat de kostenstructuur van vliegmaatschappijen wijzigen? Levert de anderhalvemetersamenleving op dat er straks juist meer vliegtuigen de lucht in gaan, groeit dan de vraag naar piloten? Allerlei scenario’s worden door de tweekoppige directie nu reeds ontwikkeld. Een online businessmodel inclusief online examinering wordt al getest. Op de middellange termijn staat nog een aantal ‘live’ examens op de rol voor de Luchtmacht, Transavia en voor een groep particuliere studenten. Omdat tijdens de examens de kandidaten sowieso op ruime afstand van elkaar zitten, ligt vanwege de coronamaatregelen de grootste uitdaging in de ontvangst en het vertrek. Daarover maakt Robin zich vooralsnog geen zorgen, hij is er van overtuigd dat er een goede oplossing te vinden zal zijn. Orbit is ooit vanuit innovativiteit begonnen, immers als eerste met distance learning voor de luchtvaart. De drive tot innoveren en het voorop lopen in oplossingen zit de mannen in de genen en duidelijk is in ieder geval dat voor het felbegeerde papiertje men Orbit weet te vinden.

door: Alet Roesink
29 mei 2020


Leave a Reply

Your email address will not be published.